Gondolatpaletta
Út az online oktatásig
Háromnegyed év telt el azóta, hogy bevezettük az online oktatást mind a magánórák, mind a tanfolyami órák esetében. Gondoltuk, készülünk egy kis összefoglalóval számotokra, milyen volt ez az út, mit hoztak az idei események, milyen tapasztalatokat szereztünk ez idő alatt.
Először engedjetek meg egy kis kitérőt. Visszanézve az elmúlt esztendőre, bármelyikünk elmondhatja, hogy az idei év több szempontból is változásokat hozott. Talán nincs is olyan életterület, amit a kialakult helyzetek ne érintettek volna. No, de mi történt nálunk az Oktatóközpontban az elmúlt időszakban, milyen külső tényezők hatottak ránk? Időrendi sorrendben az első váratlan esemény a világban kialakult járványhelyzethez fűződik. Év elején távolról szemléltük Kínát, ám hamarosan magunk is megtapasztalhattuk, amit az ottani emberek megéltek. Magyarországot márciusban érte el a koronavírus (COVID-19) járvány, amely azóta is tart, jelen van a mindennapjainkban. Majd áprilisban következett egy váratlan meglepetés a felsőoktatásban tanulók, tanultak számára, amely lehetővé tette, hogy nyelvvizsga hiányában is kiadhatóvá váljanak az akkori, illetve a korábbi diplomák. Júliusban átálltunk online számlázásra. Bármennyire is szeretünk írni, a váltás kötelező volt. Sutba dobódtak a megmaradt kézi számlatömbök, ám a nyugtatömbben még mindig lehetőségünk van a kézírás gyakorlására. Eljött a szeptember, amikor az egész felnőttoktatási rendszer átalakult, s amelyhez nekünk is alkalmazkodnunk kellett. Hivatalosan is bejelentett oktatóközponttá váltunk. Végül október-novemberben elérte Magyarországot a járványhelyzet második hulláma, amelyhez mi is alkalmazkodtunk és jelenleg is alkalmazkodunk. Így telt el egy év…
Ahogy látjátok események és kalandok sora zajlott. Visszagondolva erre az időre, nem is volt időnk tétlenkedni, hiszen egymást érték az újdonságok, újítások, amelyek közül szeretnénk egy igazán fontos kiemeléssel élni, amely talán alapjaiban változtatta meg az oktatást és talán a jövőre is kihatással lesz. Ez az online oktatás.
Napra pontosan 9 hónapja írtunk arról, hogy online oktatásra váltottunk. Az akkori csoporttal személyes tanfolyami órák keretében tanultunk és készültünk az áprilisi nyelvvizsgára, ám az élet, a járványhelyzet mindent felülírt. Kényszer szülte helyzet volt, hiszen akkor nem volt más választás, az egészség védelme mindennél fontosabb. Számunkra már nem volt ismeretlen az online oktatás, hiszen az oktatóközpont indulása során még csupán személyes csoportos és egyéni órákat tartottunk, ám később igény mutatkozott az online magánórákra. Egyre többet tanítottunk ebben a formában, egyre nagyobb sikerrel.
A csoportos tanfolyami oktatás azonban teljesen új volt számunkra. Jöttek a kérdések, mely programot válasszuk, mi lenne a legjobb, a legmegfelelőbb, amellyel a személyes tanfolyami oktatás magas szintjét hasonlóképp meg tudjuk valósítani, ahol a minőség is megtartható. Böngészve a piaci kínálatot, végül úgy döntöttünk, maradunk az addig használt Skype programnál. Miért!?
-
Egyrészt, ezt már jól ismertük. Mi magunk régóta használjuk, de tapasztalataink szerint tanulóink nagy része is ismeri, számukra is a mindennapi élet része.
-
Másrészt, a Skype ingyenes, stabil és biztonságos, nincs beszélgetési időkorlát.
-
Továbbá a járványhelyzetben egy hasznos újítással éltek, amely ma már lehetővé teszi, hogy fiókkal rendelkezők és nem rendelkezők is használhassák, akár egyszerre is.
-
Tudtátok, hogy a Skype-on 50 felhasználó is lehetne egyszerre egy csoportban!? Bár ekkora létszámmal még sosem próbáltuk. Jellemzően kis csoportokban, kb. 5 fő részvételével zajlanak az online tanfolyami órák.
-
A megosztható képernyővel itt, a virtuális térben is van fehér táblánk, szemléltethetjük az elmondottakat.
-
A hangmegosztással pedig hanganyagokat hallgathatunk, labor anyagokat gyakorolhatunk.
Tudjuk, hogy sokatoknak volt már rossz élménye egy-egy online oktatás során, ezért különösen figyeltünk, figyelünk arra, ki, hogyan élte, éli meg a váltást, milyenek a tanulói tapasztalatok, visszajelzések. Vannak tanulóink, akik ragaszkodnak a személyes találkozókhoz, várnak az újbóli lehetőségre, ám számos tanulótól, akik bátrak voltak és kipróbálták az online formát, pozitív vélemények érkeztek. Elmondták, hogy féltek a váltástól, ám utóbb kellemesen csalódtak, mert az online térben is megkapták azt, amit a személyes egyéni és tanfolyami órák során megtapasztaltak. Azoknál is pozitív a fogadtatás, akikkel eleve online formában indultunk. A kezdeti félsz náluk is tapasztalható volt, ami oldódott és átalakult.
Mostanában éljük a járványhelyzet második hullámát, így az egészség megőrzése érdekében újra csak online tanítunk. Akik ismernek minket és jártak már az oktatóközpontban tudják, számunkra szintén hiányzik a tantermes oktatás, maga a tanterem, az ottani élet és személyes kapcsolat, hiszen a terem rendkívül nyugodt, barátságos hangulatú, kellemes ott lenni, ott tanulni. Budapesten, egy madárcsicsrgős fás, parkos ipari parkban, amely a nyüzsgő városban, egy valóságos béke szigete.
Mit hoz a jövő? Jóslásokba mi sem bocsátkozhatunk. Alkalmazkodunk a jelen helyzethez, a szabályokhoz, figyelembe vesszük az igényeket és törekszünk arra, hogy kialakítsuk és megőrizzük a jót. Mind a személyes, mind az online (magán és tanfolyami) oktatás rendelkezik előnyökkel és hátrányokkal egyaránt. Szerencsére egyre több tapasztalatot szerzünk és elemzünk. Hol az egyik oktatás kerül előtérbe, hol a másik, ám megtartva mindkettőt, hiszünk abban, hogy kialakulhat egy olyan egyensúly, amellyel elérhetünk hozzátok, amellyel elérhettek bennünket, amellyel nemcsak Budapesten, hanem országosan is találkozhatunk. Akár személyesen a tanteremben, akár az online térben, megélhetjük a nyelvtanulás élményekben gazdag folyamatát.
Forgács Mónika, Budapest, 2020. december 16.
Kép készítője és forrása: Pixabay.com weboldal / Alexandra Koch